תוכנית העמקה שנתית 2022 - 2023 
תוכן השיעורים 

שורשי המיינדפולנס בדרך הבודהיסטית –  על ההיסטוריה והמקור של תרגול המיינדפולנס, מהי הדרך הבודהיסטית, איך והיכן אימון תשומת הלב מתמקם בתורה כולה

מיינדפולנס כאימון התודעה והקשב - השער שלנו לנוכחות כאן ועכשיו, איך לגשת לתרגול בצורה נכונה, מהי הקשבה ונוכחות לא תגובתית על הכרית ובחיים, איך קשב מסיר פחד ותורם לריפוי, יתרונות התרגול במפגש עם העולם ובמערכות היחסים הקרובות שלנו, צירי הטרנספורמציה השונים שהוא מאפשר ואיך אפשר להעמיק את החיבור שלנו

לחיים שבהווה כאן ועכשיו. 

 

מדיטציה –  מדיטציה כאימון בשחרור מזרם ההרגלים, המחשבות, והדחפים האוטומטיים, נעמיק במפגשים לעבר התבוננות והקשבה עמוקה בתרגול פורמלי והלא פורמלי, למידה מהתבוננות חפה משיפוט וטיפוח ראייה שמשחררת מכבלי התודעה המותנית. 

טבע הבודהה – הנחת היסוד הבודהיסטית היא שכולנו טובים מיסודנו, התרגול הוא דרך לגלות את היהלום שבפנים, על ידי זיהוי השריונים ההישרדותיים, הציניות והמגננות, תנועה לעבר חשיפת טוב הלב הטבעי השוכן בכולנו.  

התודעה כמספרת סיפורים –  התודעה מספרת לנו סיפורים רבים ולרוב אנחנו כגיבורים הראשיים, נפרק את הרכיב העיקרי שמייצר פרקי המשך לדרמה המתפתחת... ועשוי לגרום לנו להרבה צער, כאב ופחד. 

 

ארבעת סוגי ההיאחזות – היאחזויות והיצמדויות הן מקור לסבל וכאב, בחיי היומיום אנחנו עשויים להיות בשכחה, מכך שאנחנו יצרנו הגדרות, הבניות, גבולות, תפיסות והשקפות שעד זמן מסוים שירתו אותנו, אות אזעקה מרכזי בתרגול הוא ההכרה בסבל ובכאב, אלו הם לא רק אויבים אלא באופן פרדוקסלי עשויים להיות המורים הטובים ביותר שלנו להתעוררות. 

 

שינוי הוא הדבר היחיד שקבוע - ארעיות, חלופיות ושינוי בלתי פוסק הוא למעשה מאפיין מרכזי בקיום המותנה. רגשות כמו פחד עשויים לעלות במפגש עם ארעיות, אך במקום לקפוא במקום, נלמד איך לרכב על גלי השינוי בתבונה.  

אושר טבעי ופשטות – מהו אושר טבעי, מהם המחסומים אליו, מהי שמחת המודעות ואיך פשטות יכולה לסייע לנו למצוא אושר בעולם כה מורכב, נלמד דרכים לטיפוח רגשות מיטיבים. 

 

משולש הקארמה – מהי קארמה בגישה הבודהיסטית לעומת ההינדואיסטית, אחת ולתמיד האם קארמה היא גורל ולמה בעצם הבודהה התכוונן...  

 

מערכות יחסים כתרגול – מהי תקשורת מודעת, הקשבה עמוקה, מה הבודהה לימד על 'דיבור נכון' ואיך אלו יוכלו לקרב אותנו לעבר אינטימיות, קרבה ושלווה במערכות היחסים הקרובות ביותר שלנו. 

רגשות, צרכים ומה שביניהם – חיבור עמוק לאנושיות שבנו, יצירת מרחב הקשבה בתוכי, זיהוי מתי בקשה הופכת לדרישה ואיך נוכל בעזרת תשומת לב מודעת ולא נאחזת לטפח קשרים אינטימיים יותר, תקשורת מיטיבה, מקרבת ובריאה יותר שכוללת את מגוון הצרכים האנושיים שלנו 

ללמוד לשחות בנהר הרגשות הקשים - קנאה, חרדה, כעס, תסכול, פחד... נלמד כלים מגוונים לעבודה עימם, דרך כמה נתיבים ביניהם הגוף והחוויה הסומטית (SE   והתיאוריה הפולי-וגאלית). 

התגברות על מכשולים בארבעה צעדים – נלמד ממה עשויים מכשולים ואיך לפגוש ולהתמיר אותם בתבונה. 

 

חמלה עצמית נבונה והקשר למושג ההתקשרות הפסיכולוגי – זיהוי המחסומים לחמלה, חמלה עצמית בראייה בודהיסטית ומה הפסיכולוגיה המערבית גילתה על דפוסי הקשר הראשונים שלנו וההשפעה על היחס העצמי שלנו בבגרותנו. 

לפטר את השופט הפנימי – בתרבות המערבית המעריכה יצרנות, שורה תחתונה ותוצאות, למדנו שלולא ביקורת עצמית נוקבת ויחס עצמי שלילי אנחנו כביכול לא נוכל להתקדם, האמנם... נעבוד על דרכים להשתחרר מהשיפוטיות העצמית המרעילה ובמקומה לטפח קולות מיטיבים של רכות, עדינות, הבנה ואכפתיות. 

שלמות גופנפש – מיינדפולנס ככלי לחקירה פנימית של דפוסי רגש ואמונות יסוד, מהי נוכחות אוהבת ואיך ניתן לתרגל אותה והקשר שלה לריפוי עמוק, חיבור לכוחות פנימיים, עבודת 'משאבים' וויסות רגשי, והתגלמות גופנית (אמבודימנט) בהשראת פסיכותרפיה חוויתית מבוססת מיינדפולנס וגוף בגישת האקומי.