פוסט אורח מאת גיא סעאתי: שמונה תרגולים להשתחרר משליטתו של הטלפון על חיינו

December 23, 2018

 

 

 

את גיא אני מכירה מהימים בהם תרגלנו ביחד בקורסי מדיטציה לפני 7-8 שנים, בעמותת תובנה.

אני שמחה לארח את הפוסט הנהדר הזה, כי אפשר לומר שלכולנו

יש התמכרות אחת והיא הטלפון הנייד.

קריאה מועילה ומעוררת השראה,

סהר

 

 

שמונה תרגולים להשתחרר משליטתו של הטלפון על חיינו

 

"כבר לפני כ2,600 שנים הנחה הבודהה לבחון כל פן בחיים, להבחין בין מה שמיטיב ובין מה שלא, ולעשות את השינויים הנדרשים כדי להסיר את המימד הבעייתי מהחוויה שלנו כבני אדם. זאת כחלק מתרגול של אורח חיים מגשים (Fulfilling).

 

עלינו לבדוק האם האקראיות, התדירות, המיידיות והאינטנסיביות של צורת התקשורת כפי שהיא מתרחשת בזמננו, מעודדת תגובתיות ואסוציאטיביות, או תשומת לב, בחירה וחופש? האם היא מעודדת תקשורת שעונה על הצורך העמוק בחיבור והבנה, או מעודדת תקשורת שטחית ולא מספקת?

 

אין תקדים לשינוי בצורת התקשורת שהביא לחיינו הטלפון, ובעיקר זה המכונה "טלפון חכם".

 

הטכנולוגיה שהתפתחה במהירות בעשור האחרון שינתה את הדרך שאנחנו נוהגים, מתקשרים אחד עם השניה, מקבלים שירותי בריאות, מקבלים ידע ומשתפים את חוויותינו. אך לשימוש בטכנולוגיה הזו יש צד אפל, וראוי שנבחן את השימוש שלנו במכשירים ובאפליקציות השונות, את מידת המעורבות שלנו בהם ואת התרומה שהם מביאות לחיינו.

 

לפניכם שמונה תרגולים כדי לבחון ולהשתחרר משליטתו של הטלפון על חיינו:

 

1. כבו את ההתראות על קבלת מייל חדש - בחרו מתי לקרוא ולענות, ואל תאפשרו לצלילים רנדומליים לנהל את הקשב שלכם.

 

2. הסירו אפליקציות של רשתות חברתיות מהטלפון - טוויטר, פייסבוק, אינסטגרם ועוד משתמשים במידע משאר הפעילות בטלפון שלכם כדי "להתאים את חווית השימוש אליכם" ולגרום לכן לבלות שם יותר זמן.

 

3. העדיפו להיכנס לרשתות החברתיות מהמחשב. אם אין ברירה, אז מהדפדפן של הטלפון.

 

4. היכנסו לרשת חברתית רק כאשר אתן רוצות ליצור קשר עם מישהו ספציפי או להתעדכן בפעילות בקבוצה או דף מסוים. אל תעבירו את חייכם בגלילה אינסופית. נקדו בצעדים הדרושים כדי להשקיע בחיים במה שחשוב.

 

5. העדיפו שיחת טלפון על כל אופציה אחרת שהטלפון מספק. שיחת טלפון מאפשרת קשר עשיר יותר מאשר הודעות טקסט.

 

6. אל תרגישו מחויבים לענות לכל הודעה בזמן שהיא נכנסת. השתמשו באפליקציות כמו וואטסאפ פעם-פעמיים ביום. עברו על ההודעות ובחרו איך נכון ומיטב לענות. תופתעו כמה אנשים שורדים ללא התשובה המידית שלכם.

 

7. הפסיקו להשתמש באימוג'י כדי לתאר איך אתם מרגישים. קחו את הזמן לכתוב זאת. אל תאפשרו ל'קל' ו'נוח' לצמצם את הממד הרגשי של החוויה האנושית. ראוי להשקיע את הזמן הדרוש כדי להביע את הדברים החשובים בחיים.

 

8. העדיפו להיפגש עם אנשים בעולם המוחשי. לא משנה כמה ימכרו לנו את הטכנולוגיות החדשות כקפיצת מדרגה בחיבור בין בני אדם - אין תחליף לקשר ישיר עם אחר. מפגש מלא, בו גם רואים, שומעים ומאפשרים לאחר להדהד בנו היא הצורה המלאה ביותר לחיבור בין בני אדם ולכך אין תחליף. טלפון יכול להיות כלי משמעותי כדי ליזום מפגשים שכאלה.

 

שמונת הנקודות האלה הן תרגול של תשומת לב, הפסקת התגובתיות ופעולה שיש בה נקיטת עמדה לגבי מה חשוב בחיים.

התרגול הזה יכול לסייע להרגיש פחות מוצפים ביום יום, לחוש את הזמן והמרחב שאפשרי לנו. לחוש שיש לנו את האפשרות להבחין בין מה שמבקש את תשומת לבנו באופן אקראי והיכן כדאי לשים את תשומת הלב.

 

אם השימוש העודף בטלפון וברשתות חברתיות ממשיך ועולה התחושה ש"הנקודות האלה נחמדות, אבל לא זה לא ריאלי", השקיעו זמן כדי לבחון לעומק את היחס שלכן לחיים. שאלו:

 

האם אני משקיע את חיי במה שחשוב?

האם אני מצליח/ה לתת ביטוי לרבדים עמוקים בחיי?

אם לא, מה מונע זאת ממני?

ומה אני מתכוון/נת לעשות לגבי זה? מה יהיה צעד ראשון לקראת זה?

 

~

 

מי ייתן וכל הברואים יחיו חיים משוחררים

מי ייתן וכל הברואים יבחינו בין מה שחשוב בחיים

מי ייתן וכל הברואים יחיו במגע עם העומק שהחיים מציעים

 

 

לאתר של גיא סעאתי - בחסות הלב לחצו כאן

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

פוסטים אחרונים
Please reload

ארכיון
Please reload

תגיות