תרגול בזמנים של אי וודאות 

סהר רוקח 

אנחנו בטוחים שאנחנו על זה!  שכל מה שרצינו קורה בדיוק מ-ו-ש-ל-ם סוף סוף 

שהדברים זורמים בקצב שמתאים לנו, שכל מה שרצינו מתרחש, שהחיים מחייכים אלינו, עכשיו אפשר לנשום לרווחה.

וכמו שהמורה הדהרמה כריסטופר טיטמוס אומר בדיוק על הרגע הזה... !! Watch out

כנראה שיש משהו שאיננו שמים לב אליו

תחושת הבטחון היא תחושה כמו כל תחושה אחרת, וכתחושה היא מופיעה בתנאים ונסיבות מסוימים וחולפת. גם תחושה נעימה של בטחון נמצאת לזמן מה ונעלמת, משתנה.

התודעה שלנו מאוד אוהבת הסברים וסיפורים לינאריים, אוהבת תחושת נעימות, וודאות, תחושת רצף ותחושת שליטה. כמתרגלי מיינדפולנס ודהרמה, אנחנו מתרגלים להיות עירניים מאוד למחשבות, השקפות, הרגלים, תחושות גוף, רגשות, תופעות ומה שמופיע בעקבותיהם סלידה, היאחזות, השתוקקות דחייה ועוד, תשומת הלב היא לחוויה עצמה וליחס שלנו אליה ולשינוי היחס המורגל, זה שאינו רואה מה ממשיך את הסבל. 

 

מה קורה ברגעים שאין לנו ידיעה וודאית?

שהדברים לא ברורים?

למשל זמן המתנה, כמו בסיטואציה שעלינו לעבור בדיקה רפואית ואנחנו ממתינים לתשובה מהרופא. מה קורה לנו בזמנים אלו? האם אנחנו מטפחים בתוכנו את היציבות? או כר פורה לחרדה ומתח?

 

בזמנים של אי וודאות לרובנו יש את הנטייה להיתפס בלחץ ובקרסי המחשבות שתורמות לו ועוזרת לו להתעצם. הרבה פעמים לחשיבה יש נטייה של שחור לבן (או, או) וגם הטייה שלילית, כך שלרוב יעלו בתודעתנו מחשבות שליליות, שלא נאמר קטסטרופאליות.

בזמני לחץ שכאלו הרבה פעמים קורה שאנחנו נסוגים לתוך הרגלים ישנים, צורות התמודדות שכבר חלפו חוזרת להופיע בדרך למצוא בטחון. הרגשת בטחון קשורה להרגשת וודאות, אנחנו ראויים גם לעדינות, לחמלה במקום הרגיש הזה.

ברגעים של אי וודאות, אפילו ברגע שהבוס מזמין אותנו לשיחה ולא ברור לנו באיזה נושא היא, המוח שלנו מנסה לדמיין מציאות כזו ואחרת, מה יקרה באפשרות הזו וכמובן איזו אפשרות מועדפת עלינו, 

זו ביטוי של צורת הישרדות טבעית שאמורה להגן עלינו. מה שמצער היא עלולה להפוך לכדור שלג של חרדה, דאגה וייאוש ורדיפה אינסופית ומתישה אחר רגעים נעימים.

החיים נמצאים בתנועה ושינוי מתמיד

רגע אחד יכולה להגיע תחושת בטחון ורגע הבא, פתאום מופיעה תחושה שהקרקע נשמטה מתחת לרגלינו.

התרגול מציע לנו לתרגל בטחון עמוק יותר שאינו תלוי בהתרחשות כזו או אחרת

כשאנחנו רואים בבהירות וצלילות את ההעדפות שלנו, את הנטיות שלנו, את דפוסי ההתמודדות ההישרדותיים, ההרגלים הישנים, הכאב והמתח שנבנה דרך המחשבות על העתיד, את האחיזה שלנו בתחושות נעימות ודחייה של תחושות לא נעימות, את האובססיה של המחשבות על מה יהיה...

כשאנחנו רואים בבהירות, יש פוטנציאל גם לשמוט את מה שאינו מועיל ולצאת לחופשי.

במקום להמשיך בהרגלים של מתח ודאגה - נפנה אל עצמנו בעיניים טובות

האם נוכל לשים סימן שאלה על המחשבות הוודאיות?

זה לא קל, אבל משחרר ומתגמל מאוד. במידה ונצטרך לבחור ולצאת לפעולה, הסיכוי שיהיה לנו הכוח והמשאבים גדול יותר כשתשומת הלב עובדת עם החוויה הישירה ולא עם המחשבות עליה.

אנחנו מתאמנים ומתאמנות על זה בכל פעם שאנחנו לא מייחסים כזו חשיבות מיוחדת למחשבות שעולות בתרגול, אלא פשוט רואים אותן כמה שהן - מחשבות. לא עובדות.

תרגול מיינדפולנס מבוסס על כך שאם אנחנו מקבלים ולא נלחמים בחוויה שלנו, אם אנחנו לא נסחפים אבל מצד שני לא טובעים... כמות הסבל שלנו תקטן. 

האם ברגע שהלא ידוע לפנינו,

נוכל בכל זאת לאמץ את עצמנו אל ליבנו?

תרגול של עיניים טובות מטפח גישה אחרת לפגוש את עצמנו בזמנים של קושי, כאב ואי וודאות.

הרבה מהחוויה שלנו עובר דרך הפילטר של החשיבה, החשיבה הרבה פעמים נהיית אובססיבית, מה שעלול להוביל להתשה כללית, חוסר אונים וייאוש. חשוב שנשמור על תשומת הלב שלנו במקום הנכון כדי שנוכל להתמודד עם החיים בצורה מיטיבה ומועילה.

האיכות של מיינדפולנס מזמינה אותנו להביט בכל הדפוסים, ההרגלים והנטיות שלנו, בכבוד, מאחר והם שירתו אותנו זמן ארוך, ועם זאת לשאול האם זה מועיל כרגע?

 

מיינדפולנס מזמין אותנו לחזור הביתה, לרגע ההווה

בנשימה כפי שהיא עכשיו נכנסת ויוצאת, בצלילים שהאוזן שומעת,

בתחושת המגע של הבגד על העור, בצללי השמש השוקעת

בתרגול אנחנו מטפחים את ההפך מההרגלים שלנו, לומדים לבסס עוגן בלב ים סוער

לומדים לטפח רגעים של שפיות וחופש בתוך החיים, כפי שהם כאן ועכשיו.

הפרטיות שלך מוגנת ובטוחה
בהרשמה לרשימת התפוצה הינך מאשרת את מדיניות הפרטיות בקישור שכאן

  יצירת קשר

052-5398762  

  • Facebook - Black Circle
  • YouTube - Black Circle

אפשר גם בוואטסאפ