top of page

~על המפתח ליער הגדול ~


בכל מפגש ראשון אני אוהבת לומר שאנחנו נכנסים עכשיו לגינה קטנה: יש בה מיני פרחים, שרכים, מטפסים וציפורים שנכיר לאט לאט, בסקרנות של פעם ראשונה נשהה בגינה הזו שמונה שבועות ביחד, נלמד אותה מקרוב ואת עצמנו דרכה.

במפגש האחרון, אני מזכירה שמאחורי הגינה יש שער ליער ויש לנו את המפתח להיכנס אליו

יער גדול ועבות, הצמחים בו יהיו מוכרים וגם חדשים, סוגי עצים גבוהים וקטנים, גרות בו חיות שעוד לא פגשנו, יש בו קרחות יער שמזמינות למדיטציה ומנוחה מתחת לשמיים הפתוחים, מיני צמחים ופרחים בכל שלבי החיים שמספרים משהו גם עלינו ועל ארעיות שממנה הכל צומח ואפשרי, אבל גם משתנה... לא תמיד לפי רצוננו כידוע.

ביער העבות והגדול אין מראות, אולי אחרי הליכה של כמה ימים אם ממש שקטה הרוח ובדיוק יצא שנעמדנו מול שלולית, מישהו פתאום יופיע בבואה מולנו! ה'אני' הזה שביומיום מנהל את העניינים, פתאום הופיע... משום מקום והיער ישאל מי הוא ה'אני' הזה? מה מרכיב אותו? הוא עצמאי ה'אני' הזה? חי לבד-לבד? לא צריך אףאחד? או גם מושפע מהשמש החמימה שמגדלת מזון באדמה ומענני הגשם שנותנים מים ומהרגלים של תודעה מותנית? האם ה'אני' הזה הוא אותו 'אני' כשהייתי 'אני' בגובה העצים הנמוכים? האם הגוף זה 'אני'? והוא שלי? לתמיד? האם זה שמולי הוא גם 'אני' או בכלל 'את/ה'?

ואז היא מגיעה - מלכת היער... היא יודעת מה מעסיק אותנו, חופרת-נוברת, מספרת כמה היא לא מוצאת נחת בכ-ל-ו-ם, לא בעצים הגבוהים שנותנים צל ולא בפרחים למרות יופיים וריחם, לא במים למרות שזה נעים בגרון כשהם מרווים, לא בנוף של הפסגות הגבוהות, לא בכמה היא קילומטרים היא הלכה היום... כמהה בכל ליבה לסיפוק שיישאר והוא לא מגיע, לא משנה כמה מאמץ והתמדה היא משקיעה. לקראת ייאוש, היא מתיישבת בקרחת היער, ברגליים משוכלות, נושפת בעצבנות אבל סוף סוף גם עוצרת. עוצרת את המרדף המתיש שבחוץ ופונה פנימה. המחשבה על עוד הישגים ומעמד הם לא הפתרון לאי הנחת. היא כבר יודעת... במקום זה היא מניחה להכל ומתבוננת בתשומת לב ערה ומתעניינת מה קורה כאן? מה מניע את כל הכמיהה הזו? היא כל הזמן שם? איזה רגשות הופיעו איתה? איזה רעיונות גורמים למופע הזה להמשיך? האם אפשר באמת לחוש סיפוק על ידי דברים חיצוניים? ואלו נשארים לתמיד-תמיד? או שאין סיפוק קבוע יציב וקבוע כל עוד התודעה רודפת? נאבקת? או עוברת לדבר הבא ללא הרף....

היער ממשיך לשאול, במה יש אחיזה? ומה יש לשחרר כדי לחזור לזרימה איתי וחיי היער?

כמו בטן גדולה וצוואר צר, מלכת היער לרגע מזכירה את שדי היער שבאים לספר כמה אין סיכוי, תמיד אשאר כך, תנו לי עוד! זה לא מספיק, ככה זה... היא עלולה לחזור ולומר שוב ושוב אלא אם מסתכלים דרכם ורואים ממה הם מורכבים ואז הם נעלמים. פופ. (על שדי היער בפוסט הבא.)

ביער נפגוש את התודעה לעומקה ולרוחבה, את הנטייה שלה ליצור סיפורים אינסוף עלינו ועל יערות אחרים, נראה איך נבנה העולם הפנימי וצובע את החיצוני, נזהה את הפער בין מה שנדמה לבין מה שבאמת, נחקור מה בין ההבדל בין אדישות ליציבות? ואיך לטפח יציבות מול אי הוודאות...

נתעניי ונבחן מה מעצב את היחסים שלנו? עם עצמנו והעולם שבחוץ האם חופש או אחיזה במוכר? ומה ההבדל בין כאב טבעי לסבל מנטלי?

איזה 'עדשות' ודרכי התבוננות מציעות פתחים לשחרור ותבונה? ואילו לחמלה ולב פתוח? ואיזה תורמות לתחושת נפרדות וכיווץ?

היער של הדהרמה הוא יותר ממדיטציה. היא דרכי ניווט לתודעה מבולבלת בסבך הרגלים וההתניות, היא דרכים לראות את ההקשר בין כוונה לפעולה ותוצאה, היא תרגול של זיהוי מחשבה כמחשבה ובירור כנה איזו מיטיבה? ואיזו מזיקה?

היא הקשבה עמוקה פנימה ולא פחות גם החוצה, לקשר בין כל הדברים כולם. עם נוכחות וראייה בהירה היער מצביע על חופש בליבו עם כל התופעות שבאות והולכות, עם כל המופעים של התודעה והגוף.

האם נאמין ליער שאומר שיש דרך שמובילה לסוף החיפוש? לסוף אי הנחת? שהחופש הוא תמיד כאן? עלינו ללכת בעצמנו כדי לגלות... לפני שאנחנו יוצאים כדאי לקחת בחשבון שההליכה ביער לא תמיד נוחה, אבל אין ממנה מספקת.

המפתח ליער לא היה הכי נגיש בהתחלה. באחת הסוטרות מסופר שאחרי שהבודהה התעורר, הוא חשב שזה מסובך מדי, אף אחד לא יבין את היער ואין טעם לנסות, אז כמה שבועות הוא שמר את המפתח ולא אמר מילה.

שבועות של ישיבה מתחץ לעץ הבודהי חלפו, עד שקיבל עידוד להתחיל לדבר והוא החל ללמד את אלו ש'מעט אבק בעיניהם' שהיו חבריו לחיפוש ובכך הוא הניע את גלגל הדהרמה. נתן את המפתח ליער בנדיבות ליבו הגדולה.

ברי מזל הם ואנחנו כל כך.

2600 שנה אחרי, ישראל כמעט 2020 הלוואי שמשהו מהלימוד המופלא הזה, היער הגדול רוחש התבונה יועבר הלאה...

אחת האפשרויות היא בקורס מיינדפולנס והחכמה העתיקה 8 מפגשים בימי שישי בהנחייתי החל מינואר בפרדס חנה

מתרגלים עם רקע קודם של קורס מבוא / mbsr / ניסיון בויפאסנה או מיינדפולנס מוזמנים/ות בחום להצטרף אלינו! הפרטים המלאים כאן https://lp.vp4.me/kqf4

פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
bottom of page