top of page

מנגנוני הלחץ שלנו, ההבחנה בין פרשנות למציאות, אשליית השליטה וגם כמה טיפים לתקופתנו


אז, עד עכשיו לא כתבתי כלום על התקופה האחרונה, הידועה בכינויה גברת ק' :) אחד הדברים שאני חווה בעצמי הוא משיכה מוגברת של תשומת הלב למסכים, לדיווחים ועדכונים, הרבה יותר מהשגרה. ויש לכך השפעה על הגוף והנפש. תחושות של לחץ, חרדה ומתח מורגשות יותר ואולי גם אצלך שכרגע קורא/ת...

👈כמה תזכורות על מנגנוני לחץ זוכרים איך מנגנוני הלחץ ותגובת הלחץ שלנו עובדת?? מדובר קודם כל על מנגנון פיזיולוגי ואוטומטי, תגובה טבעית שמתעוררת אל מול אירוע מאיים חיים. מול אירוע כזה המוח המופלא שלנו מנסה להגיב כדי להתגונן מהסכנה כך שייתכן שאם ניתן - נברח, ניאבק ואם זה לא הצליח, נקפא במקום עד שהסכנה תחלוף.

תגובת הלחץ נדלקת ללא שליטתנו. אבל הנה הקאץ', היא נדלקת לא רק אל מול אירוע מאיים חיים קונקרטי וממשי כאן ועכשיו, אלא גם אל מול אירועים שנתפסים כמאיימי חיים או מחשבות על אירוע כזה.

👈ההבחנה בין פרשנות למציאות ההבחנה בין מה שקורה כרגע בהווה, לבין כל מיני תרחישים אפשריים שאולי, אם התנאים יביאו לכך, יקרו, היא חשובה מאוד. טוב להיזכר בנטייה השלילית (נגטיב באייס) בה המוח האבולוציוני שלנו שלנו נוטה להעדיף מחשבות ופרשנויות שליליות וקטסטרופליות מלהישאר בעמימות של אי הוודאות.

בפועל, אלו ימים של אי שקט. אורח / מכשול שכולנו מכירים מהישיבה על הכרית.

👈אשליית השליטה בשגרה, קל להיתפס להרגשה שהרוב בשליטתנו, למרות שבפועל החיים מורכבים מאינסוף תנאים ונסיבות והחיים דינמיים ומשתנים וגם אנחנו. אשליית השליטה נכנסת כאסטרטגיה להתמודדות עם הארעיות והשינוי, כאילו שאם נדע כל פרט ופרט ונחשוב על זה מכל הכיוונים, מלמטה ולמעלה.. משהו סוף סוף יירגע והשקט יחזור אלינו.

אבל, אנחנו הרי יודעים שזה לא בדיוק עובד ככה. אולי השקט מגיע לרגע אחד ויש תחושה של שליטה או אחיזה ואז שוב הדברים משתנים ומשהו נשמט. ברגע הבא יבוא משהו אחר שיסיט את תשומת הלב הנודדת.... או שבתגובה למשהו אחר פנימי או חיצוני יתעוררו תחושות לא נעימות או נוחות, או רגשות כמו פחד יופיעו.

עם הראייה הבהירה של הדברים ובכך שהאחיזה עצמה מייצרת מתח ואי שקט, נותר לנו לרקוד עם החיים - כפי שהם כרגע, בפחות מאבק, יותר יציבות, איזון, איכפתיות. זה אומר לראות בבהירות מה קורה לי ולאחרים מרגע לרגע ולבחור את התגובה המיטיבה, לכוון את תשומת הלב לכאן ועכשיו, לעבוד עם מה שיש מתוך רגישות ותבונה, לבחון בפתיחות מה מועיל ומיטיב ומה רצוי לשחרר ולהפחית.

ככה שזו בעצם הזדמנות עבורנו להיות ערים וערות לחיינו. קחו רגע לראות, מה במרכז תשומת הלב שלי היום, כרגע?

👈כמה טיפים לדרך: 1. החליטו על מינון החשיפה למדיה - מאחר ודווקא בזמנים של מתח וחרדה הנטייה היא לשימוש מוגבר בנייד וגלישה באתרי חדשות, הגבילו את זמני השימוש, המעיטו ככל הניתן. כך שמצד אחד לא נחיה בהצפה ומצד שני לא בניתוק או הכחשה.

2. חזרתם מחו"ל ונכנסתם לבידוד? קחו את זה כהזדמנות לריטריט אישי! זו יכולה להיות ההזדמנות להתחיל / להמשיך ולהעמיק לתרגל מדיטציה.

3. לקחת בחזרה את השליטה על תשומת הלב והזנה ביומיום - החליטו על לפחות דבר אחד מזין, מאזן, תומך ונעים לעשות בכל יום. למשל: יציאה לפריחה המשוגעת של הטבע, מפגש עם חברים תומכים, זמן לכתיבה, יצירה ועוד.

אז ספרו, איך התקופה הזו עבורכם/ן? מוזמנים ומוזמנות לשתף בפוסט המקורי

פוסטים אחרונים
ארכיון
תגיות
bottom of page